Zvonček na angličtine? Yes, I can!

Pred sviatkami som stretla kolegynku. Úžasnú osôbku, ktorá pracuje ako asistentka učiteľa. Bola často prítomná na mojich hodinách. „Ako sa máš na novom mieste?“ nadhodí ona. „Výborne“ vravím, „ale s boľavým srdcom za bývalými žiakmi“. „A zvonček si si vzala so sebou?“ pýta sa. „Aký zvonček?“ čudujem sa. „Aháááá, už viem!“ 🙂 …lovím v hlave, do ktorej škatule som ho strčila.

Myslela tento zvonček. Až teraz som sa dozvedela, ako veľmi deťom chýba.. Aj mne. Napíšem aspoň článok. O tom, ako som ho používala. Možno sa ešte rozcengá, úplne na inom mieste Slovenska. To by som bola šťastná. Kôli žiakom. Mali to radi. Veľa sa pri ňom naučili. Aj ja.

Speaking, čiže HOVORENIE, považujem za kráľovskú a najpotrebnejšiu aktivitu na hodinách anglického jazyka. Vypĺňa min 60% mojich hodín. Prečo? Lebo zahŕňa v sebe všetko: slovnú zásobu, gramatiku, listening (počúvanie), aj reading (čítanie). A ešte k tomu v kontexte.

V školských podmienkach otvorená, voľná konverzácia, je komfort, ktorý jednoducho nefunguje. Základným kameňom k vytvoreniu budúcich návykov, je podľa mňa viazaná konverzácia. Viazaná v tom zmysle, že žiakov naväzujeme na určité slovíčka a frázy. AKO INAK?

Video, ako dokážu „spíkovať“ už druháci na ZŠ, je TU>>>

Veľmi sa teším, ak z hodín odchádzajú žiaci z konkrétnou, až „vrytou“ frázou (anglickou vetou do života). Ak by si z každej hodiny odniesli do života len 1 frázu, za týždeň (3 hodiny) sú to potom 3 frázy, za 40 týždňov 120 fráz, za 9 rokov vyše 1000 fráz!

Ako to ale urobiť? Keď mám 16 žiakov a 45 minút? Ako to robím ja? TAKTO:

Maximálne využívam materiál, ktorý majú pred sebou žiaci, čiže učebnice. V každej sa dá nájsť niečo použiteľné. NAPRÍKLAD… tu sú obrázky slovnej zásoby:

IMG_20171231_085141

a zopár strán ďalej v tej istej učebnici, je takáto tabuľka:

IMG_20171231_085324 Hahá! V hlave mi zasvieti- a máme speaking ako vyšitý 🙂 ! Čo s tým?

POSTUP:

  1. Dať žiakom do povedomia slovnú zásobu. Klasicky, že si ukazujú na obrázok a opakujú výslovnosť z repráku. Učebnice často ponúkajú interaktívne aktivity (pexeso, tajničky, párovačky…)-na interaktívnu tabuľu. 

Sú perfektné, ale POZOR! Učiteľa to môže zvádzať „zabiť“ pri nich vzácny vyučovací čas. Nedopustiť! Max 10 min dávam takémuto precvičeniu slovnej zásoby! Mojou špecialitkou na slovíčka (žiakmi obľúbenou), je BINGO. Ale o tom inokedy.

  1. Potom 5 min toto: Rozdelím žiakov na dvojice. Najpraktickejšie- dvaja, čo sedia vedľa seba. Vždy sa snažím posadiť do dvojky: A-šikovnejšieho+ B-pomalšieho. Prečo? Nebojte sa! Učí sa aj jeden, aj druhý. Posúvajú sa OBAJA. Vedomostne, aj emočne. Hovorím z 15-ročnej skúsenosti! 

Následne presvietim na interaktívnu tabuľu, našu tabuľku z učebnice. Vyznačím v nej farebne, čo má ktorý žiak z dvojice hovoriť. Čiže: každý žiak má pred sebou svoju vlastnú učebnicu, otvorenú na slovnej zásobe- obrázok 1, a tiež má pred sebou interaktívnu tabuľu, na ktorej má vyznačené, čo a ako má hovoriť- obrázok 2.

IMG_20171231_085835_1CS

OBMENY si už TVORÍ SÁM. Táto posledná časť, keď si má žiak poskladať  v hlave, o čo vlastne ide a ČO TAM MÁ DOPLNIŤ, aby to celé dávalo zmysel, je najťažšia. Ako učiteľ sa tu spolieham na šikovnejšieho žiaka z dvojice. Ten svojmu parťákovi dovysvetľuje, čo treba.

  1. CINK na zvonček a „cvičebný čas na konverzáciu vo dvojici začína“. 20 min z hodiny tomu pokojne dajme! Je to najrušnejšia časť. Lebo 8 dvojíc nahlas „SPÍKUJE“. Otázka, odpoveď, otázka, odpoveď…donemoty :-). Tak, tak- to je presne to, čo potrebujeme! TRÉNING rečovo-mozgových svalov. Presne to, čo robíme s normálnymi svalmi v posilňovni! 

Asi v polovici tohto času CINK na zvonček. Je to signál pre dvojicu, že má zmeniť role. Ten, čo sa pýtal, odpovedá a ten, čo predtým odpovedal, sa pýta. Aby si každý „vryl“ do hlavy otázku, aj odpoveď.

  1. CINK na zvonček, tretí a posledný krát, znamená pre žiakov, že majú ZOSTAŤ TICHO. Nekompromisne! Mali predsa 20 minút, aby si precvičili, čo nám teraz SÓLO ukážu. Posledných 10 min z hodiny, venujem preskúšaniu každej jednej dvojice. POZOR! Všetci ostatní TICHO POČÚVAJÚ! Počúvanie  spolužiakov vzájomne v tichu triedy, je dôležitou súčasťou UČENIA!

Čo sa týka hodnotenia a motivácie žiakov: za každú vydarenú konverzáciu, dávam malú jednotku. Za polovydarenú konverzáciu dávam malú dvojku, za nevydarenú- dávam malú trojku. Ak žiak odmietne, dávam 5 (to sa často nestávalo). Ak majú žiaci nazbieraných päť malých známok, urobím z nich priemer a mám veľkú známku, váhou rovnakú, ako známka z testu.

Angličtinári, ste super! Že vôbec existujete a bojujete! Ďakujem! Za budúcich cestovateľov, manažérov, diplomatov, konštruktérov! Za našich kvalitných ľudí v zahraničí. Za to, že sa nebudú báť ísť za hranice svojich možností. Lebo toto- áno, práve toto: VERIŤ SI „na NEZNÁMOM poli“, ich kvalitné vyučovanie cudzieho jazyka, naučí.

Vytrvajte! Učenie (sa) angličtiny vonia obrovským dobrodružstvom!

Mám tu pre teba aj tieto materiály zadarmo:

Anglické kvarteto pre konverzáciu  4.-7. ročník si stiahni tu>>>

Kvarteto anglická gramatika pre konverzáciu 8.- 9. ročník si stiahni tu>>>

30 najpoužívanejších fráz v zahraničí si stiahni tu>>>

E-book web odkazov na angličtinu je tu>>>

Bye, see you next time! Good luck!

 

Chceš podporiť toto dielo? Zdielaj!

Chceš vidieť moje najnovšie príspevky?

Daj LIKE v hlavičke mojej funpage:

www.facebook.com/jagana.school/

Ak chceš vedieť viac, tu je adresa webu:

www.janavlcanova.sk

ĎAKUJEM!

 

 

 

Jana Vlčanová
Učím, a tiež učím sa. Všestrannosť beriem ako dar. Túžim sa podeliť s tým, čo už viem. Píšem BLOG>> a som autorkou viacerých EBOOK-ov>>. Nájdeš ma aj na fb, pod názvom Jagana school
Komentáre