Ako to, že máte na čítaní také ticho?

Opýtala som sa staručkej pani učiteľky. V jej triede bolo neuveriteľné ticho. Prváci- druháci, no ani stolička nevrzla. Stihla s nimi krásne prečítať i napísať. Nechápala som, ako to robí? Čo, len ja mám samých tarzanov a divožienky?

Išla som sa roztrhať! A predsa, kým som prešla na jeden koniec triedy skontrolovať napísané, druhý koniec už vyskakoval, šuchotal a šramotil… „To vieš, Janka moja, musíš si ich najprv naučiť..“ „Ako? Veď sa snažím!“ už som mala slzy na krajíčku. Napokon mi prezradila jednu fintu…

Niekedy nám pomôže jednoduchá vec. Mne tiež pomohla. Ak máme väčší kolektív žiakov, napríklad 15-25 detí, ktorým sa potrebujem individuálne venovať, funguje na 100%. Čo to je? Toto: Rozdelím si žiakov na dve skupiny– geometricky.

Teda tak ako sedia v rámci triedy. Napríklad, ak sedia v troch radoch: prvý rad+ polovica druhého radu sediaca od okna= 1. skupina a polovica druhého radu+ tretí rad= 2.skupina. Následne deťom dôkladne vysvetlím, čo ktorá skupina bude robiť. Pomaly, jednoducho, potichu, očný kontakt. Takto:

Prvá skupina: Na lavici len čítanky. (Čakám, kým to urobia.) Otvor si čítanku na strane 15… Zasuň sa, opri chrbátik, nohy na zem, prichyť si ľavou rukou čítanku, ukazovák pravej na nadpis. (Ľaváci opačne.) Budem vás vyvolávať  po jednom, aj viackrát. Sleduješ si text, aby si vedel, kde sme.“ (Tým, že očami idú niekoľkokrát textom, sa učia..)

Druhá skupina: Na lavici len zošit a pero. Zasuň sa, opri chrbátik, nohy na zem, prichyť si ľavou rukou zošit, pravou píšeš. Odpisuješ básničku z tabule. Bezchybne, krasopisne. Ak to budeš mať, nakreslíš pod to obrázok o tom, čo si napísal.“

Tieto inštrukcie dáš na piatich hodinách čítania a na šiestej už netreba, budú vedieť, čo robiť. Budete sa spoločne tešiť na tie pokojné chvíľky činorodej práce. „Ako inak ich chceš naučiť čítať a písať, ak nie pravidelným KVALITNÝM čítaním a písaním na hodine?“ hovorievala moja skúsená radkyňa. A mala pravdu.

Rozdelenie dáva učiteľovi šancu sústrediť sa konkrétne na určitého žiaka v tej polovici triedy, ktorá číta. Ide o 7-10 žiakov. To sa krásne dá. Aha, tento žiačik: Pekne sedí? Ukazuje si? Sleduje text? Číta po slabikách? Nevracia sa v texte dozadu? Neskáče medzi riadkami? Nie! Ide mu to. Jednotka.

Píšuci žiaci si zatiaľ tichučko píšu. Treba hneď hasiť akékoľvek pokusy tejto skupiny komunikovať s učiteľom, alebo navzájom. Majú sa sústrediť a písať, nevyrušovať čítajúcich. Nekompromisne.

Čo sa týka hodnotenia, dá sa všelijako. Pečiatky majú radi… Ja motivujem žiakov „malými jednotkami“ bez podpisu. Je to také rýchle. Do šlabikára, ak prečítal bez chyby, alebo do zošita, ak napísal bez chyby a krasopisne. (Sem-tam zo začiatku zažmúrim nad 1 malou chybičkou oko :-))

Ak majú „bezpodpisových 5 jednotiek“ v šlabikári, poslednú z nich zakrúžkujem a dávam s podpisom do žiackej- známka za čítanie. Ak majú „bezpodpisových 5 jednotiek“ v zošite, poslednú z ich zakrúžkujem a dávam s podpisom do žiackej- známka za písanie. Snažia sa potom, veľmi.

Ku koncu čítania prvej skupiny sa už presúvam k druhej skupine, stále počúvam čítanie, ale už kontrolujem píšucich, či napísali dobre.. Približne uprostred hodiny skupiny vymenia svoju činnosť. Predel môžeme vyplniť telovýchovnou chvíľkou vedľa lavice. Následne zas kľud, píšuci idú čítať a opačne.

Keďže sa všetci sústredia a snažia, pomaličky ubehne v pokoji celá hodina. V prvom, druhom,  ba aj v treťom ročníku na hodine čítania- super. Z tých 8-9 hodín slovenčiny týždenne aspoň 4 týždenne takto vyplníme čítaním a písaním. Ak zostane čas, pridávame pracovný zošit… atď.

Čo sa týka TEXTU na písanie, to už skúsení vedia: Začíname ODPISOM- z písaného na písané (najlepšie z tabule), neskôr môžeme dať aj PREPIS- z tlačeného na písané. V tom prípade môžu prepisovať aj básničku zo šlabikára alebo čítanky. Niekedy som dala k tomu aj bonusové úlohy- krúžkovať „nové“ písmenko (prváci), alebo obtiahnuť farbičkou mäkké spoluhlásky..atď.(druháci).

Deti sa mi naučili pekne čítať a písať. Tiahlo sa to s nimi aj na druhý stupeň. Tešilo ma to, keď som ich potom učila angličtinu „hore“.. akoby som našla 🙂

Na záver prikladám mnou 5 najpoužívanejších riekaniek na takýchto hodinách.

Mám k nim aj pohyb, TU sa dá všetko stiahnuť>>>

A TU je VIDEO jednej riekanky, ktorú ma naučili deti, preto som si ju nahrala, že som ju nepoznala :->>>

A ako pracuješ s prvákmi na čítaní alebo písaní ty? 

Ďalšie tipy pre školákov a ich učiteľov sú tu:

web www.janavlcanova.sk– jaganky zadarmo
fb jagana school– pridaj sa, lajkuj, zdieľaj
you tube jagana school– prihlás sa na odber

ĎAKUJEM!

 

 

Jana Vlčanová
Jedného dňa sa zriekla istoty zamestnania, lebo chcela BYŤ, namiesto MAŤ. Stále sa učí. Všestrannosť berie ako dar. Túži sa podeliť s tým, čo už vie. Píše svoj BLOG>> a je autorkou viacerých EBOOK-ov>>. Zakladá jazykovku Jagana school>> . Jej srdcovkou je spev>>. Spolu s Luvit>> žijú v spoločnosti dvoch tínejdž :-) Jej príbeh si prečítaj tu>>
Komentáre