Slovenský fenomén, alebo porozumenie textu a dramatizácia…

Keď sme mali v čítanke mini-scenár divadelnej hry, všimla som si, ako mi decká pred očami ožili. Dramatizácia je úžasný spôsob, ako sústrediť žiakov na POROZUMENIE TEXTU.

Prečo je to také dôležité?

Výučba čítania na Slovensku je v tomto špecifická. Ako prvostupniarka, a zároveň angličtinárka viem, o čom píšem. Kým napríklad v angličtine ide čítanie a porozumenie slova „ruka v ruke“= učia sa celé slová, v slovenčine to tak nie je.. Všimli ste si?

Na Slovensku deti učíme čítať už od začiatku minulého storočia osvedčenou analyticko-syntetickou metódou. To znamená, že deti sa učia písmenká, tie skladajú do slov a následne do viet.

V čom je problém pri takejto metóde? Deti, ak sú vedené dobrou čítacou technikou, už v druhom ročníku TECHNICKY DOKÁŽU PREČÍTAŤ všetko, pomerne rýchlo. Vďaka šikovnej šlabikárovej skladačke!

ALE! Je tu jedno OBROVSKÉ ALE! Zamysleli ste sa nad ním?

Predstav si, že si malé, 7-ročné dieťa, ktoré sa sotva pohlo z materskej náruče. Mnohé veci netušíš, že existujú. Svet vnímaš nekriticky, konkrétne, cez veci, s ktorými sa bezprostredne stretávaš. A nemal si ani šťastie na to, aby ti od malička pri postieľke čítala babička a všetko ti vysvetľovala.

A zrazu, prečítaš takéto slová: stvora, tesár, pltníci, čutora, kaskadér, podobizeň, trýzeň…atď., tých slov je neskutočne veľa… stačí si prezrieť druhácku čítanku..

Porovnajte ju s textami, ktoré čítajú deti v druhej triede vo svete. Odpadnete! Ten rozdiel v obtiažnosti.

Nečudo, že nejeden slovenský žiačik, má s porozumením textu problém. Že ho to nebaví! A že nedáva pozor! Nesleduje text! Alebo aj text sleduje, ale LEN TECHNICKY. Prstom, ústami, nie hlavou. Ty by si sledoval? Keby ťa to vonkoncom „ netankovalo“? Keby si po piatich vetách už nemal šajnu, o čom to je?  🙂

A k tomu chaos médií, problémy v rodinách, každý rok nový učiteľ.. Tak vznikajú novodobí analfabeti.  Potom je monitor tipovačka. Žiaľ!

Čo teda, máme znížiť level v obtiažnosti textov? Možno by to pomohlo. Lenže tým by sme množstvo nadaných detí z tej istej triedy zase ochudobnili…

Dramatizácia je jednou z ciest, ako vdýchnuť písmenkám  život a podporiť zdravé sebavedomie u všetkých detí. Dramatizácia je spôsob, ako SLOVO a ČÍTANÚ MYŠLIENKU premeniť v ČIN.

Dosť už rečnenia. Je čas Vianoc- robia sa besiedky.

Tu pod odkazom si môžeš stiahnuť jeden veľmi jednoduchý scenár pre druhákov- tretiakov, o Snehulienke>>>>

Stačia nám dve školské stoličky (ako posteľ), mikulášske čapice pre trpaslíkov a môžeme hrať.

Dodramatizovania 🙂 !

web www.janavlcanova.sk>> 

you tube jagana school>>

fb jagana school>>

in jaganaschool7>>

 

 

Jana Vlčanová
Jedného dňa sa zriekla istoty zamestnania, lebo chcela BYŤ, namiesto MAŤ. Stále sa učí. Všestrannosť berie ako dar. Túži sa podeliť s tým, čo už vie. Píše svoj BLOG>> a je autorkou viacerých EBOOK-ov>>. Zakladá jazykovku Jagana school>> . Jej srdcovkou je spev>>. Spolu s Luvit>> žijú v spoločnosti dvoch tínejdž :-) Jej príbeh si prečítaj tu>>
Komentáre