Poriadok! Ako na to?

Zvoní! „Môžem ísť ešte na vecko?“ Počujem zľava aj sprava. Ok, čo už. Po chvíli: Konečne všetci  sústredení a stíšení. Zrazu: „Bum, tresk, hahaha!“ niekomu čosi vypadlo z lavice na zem. Z jedného konca veci vkladal, z druhého konca veci vytláčal. Rachot! 🙂

Poznáte to? Našťastie dnes prestali vyrábať „vypadávacie odkladové priestory v školských laviciach“. Nahradili ich košíky zospodu pripevnené o dosku lavice. Ale to znamená ešte menej priestoru! Čo s tým?

„Poupratuj si! Urob si poriadok! Pozri sa, čo máš pod sebou!“ často žiakov usmerňujeme. A čo? Pomáha to?

Zo skúsenosti viem, že len upozornenie nestačí. Mladším žiakom musíme dať pevné základy aj v tomto. Dať im pravidlo, jednoduchý príkaz a systém práce. A sledovať a kontrolovať, až kým nevytvoríme žiadaný návyk.

Čo robím ja, aby som mala v triede poriadok? Na tomto trvám:

JASNÉ PRAVIDLÁ ohľadom ŠKOLSKEJ LAVICE:

  1. V školskej taške si prines LEN veci, ktoré budeš potrebovať na nasledujúci deň, podľa rozvrhu.
  2. Pred vyučovaním si NA LAVICU vždy priprav LEN to, čo budeš potrebovať na nasledujúcu vyučovaciu hodinu (učebnica, pracovný zošit, zošit, peračník, žiacka knižka, slovníček)
  3. Vnútro lavice (čiže priestor pod písacou doskou), je VŽDY na začiatku hodiny ÚPLNE PRÁZDNE! Všetky ostatné veci- zošity, učebnice, desiata, fľaša, časopis, ústrižky… atď., máš mať v školskej taške, zapnutej a zavesenej.
  4. Načo prázdne vnútro lavice? Počas hodiny si do prázdnej lavice odkladám všetko, čo k danej činnosti práve nepotrebujem (podľa pokynov učiteľa). Na vrchu lavice mám LEN to, čo priamo používam. Napríklad: Ideme písať, tak tam mám len zošit a pero. Ideme čítať, mám len čítanku. Ideme do pracovného zošita, tak mám na lavici LEN peračník a PZ. Ostatné veci vyťahujem v prípade potreby z lavice (žiacka knižka, slovníček, učebnica..)
  5. PO SKONČENÍ HODINY VŠETKO IDE DO TAŠKY, NIE DO LAVICE. Opäť si pripravím na vrch lavice len veci na nasledujúcu hodinu. Vnútro lavice je na začiatku hodiny opäť prázdne.

POZNÁMKA: Ja vždy rodičov upozorním na to, že  TVRDÉ DOSKY na zošity aj učebnice sú síce fajn doplnok, ale popravde deťom dosť komplikujú život. Radšej nekupovať! MEGAPERAČNÍKY sú tiež zaujímavé z hľadiska módy, ale opäť je to vec, čo deckám komplikuje život. Stačí jednoduchý, ako kniha otvárateľný peračník, ale s kvalitnými gumičkami na pastelky. PASTELKY sú najlepšie hrubé trojhranné, základné farby.

JASNÉ PRAVIDLÁ ohľadom PRESTÁVOK:

  1. Zvoní. Ale hodinu ukončuje učiteľ. Napríklad postavením žiakov vedľa lavice a komentárom: „Žiaci pozor, skončila sa prvá hodina, nasleduje malá prestávka, po nej- matematika.“
  2. Ak začne prestávka, skontrolujem si svoje telesné potreby. Idem na wc, napijem sa. (Jesť je dovolené len počas veľkej prestávky, na mieste.)
  3. Potom všetky veci z vnútra lavice vyložím navrch (pozriem, či je prázdna). Čo nepotrebujem na nasledujúcu hodinu, dávam do tašky. Z tašky dopĺňam to, čo potrebujem. Všetko na vrchu lavice ukladám do pravého horného rohu.
  4. Tašku zapnem a zavesím. Stoličku zasuniem.
  5. Pozriem sa všade okolo pod lavicou aj stoličkou, či nemám na zemi veci alebo smeti. Tie dám do koša.
  6. Až po splnení 1.-5., mám voľno! Ak som služba, mám ďalšie povinnosti. Ak nie, až teraz môžem zvyšok prestávky tráviť s ostatnými spolužiakmi. Kamarátiť sa, rozprávať sa, prechádzať sa, pomôcť. Beháme len cez telesnú! Ak chceš niečo niekomu povedať, ideš k nemu a potichu komunikuješ. Nehulákam na celú triedu!
  7. Po zvonení idem hneď na svoje miesto, sadnem si a v tichosti čakám na učiteľa. Hodina začína pozdravom (postavením sa vedľa lavice). Učiteľ môže napríklad povedať: “ Pozor! Začína sa tretia hodina, na ktorej sa naučíme…, sadnúť.“

 JASNÉ PRAVIDLÁ ohľadom SLUŽBUKONAJÚCICH:

  1. Mám splnené svoje osobné „prestávkové“ povinnosti?
  2. Zotretá tabuľa.
  3. Poliate kvety.
  4. Dohľad nad dianím v triede počas prestávok.
  5. Po zvonení vrámci čakania na príchod učiteľa, môžu dávať rozcvičky (matematické, gramatické, pohybové)

Všetko mali zhrnuté a vyvesené na najviditeľnejšom mieste v triede, na dvoch papieroch A4.

Tie dva papiere pripravené (skrátené verzie horeuvedených bodov), OBRÁZKOVÉ, VEĽKÝMI PÍSMENAMI, na vyvesenie ako plagáty v triede, máš TU, klikni>>>>

Zdielaj a lajkuj, ak bol článoček užitočný. Vďaka. Pa

Doporiadkuvidenia 🙂 Vaša Jagana

 

web www.janavlcanova.sk>> 

you tube jagana school>>

fb jagana school>>

in jaganaschool7>>

Jana Vlčanová
Učím, a tiež učím sa. Všestrannosť beriem ako dar. Túžim sa podeliť s tým, čo už viem. Píšem BLOG>> a som autorkou viacerých EBOOK-ov>>. Nájdeš ma aj na fb, pod názvom Jagana school
Komentáre